Miten ostan verkkokaupasta – ostajan opas

Verkkokaupasta ostaminen on parhaimmillaan nopeaa ja kätevää. On kuitenkin muutamia seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun tekee ostoksia netistä, varsinkin jos asioi verkkokaupassa ensimmäisiä kertoja. Tässä on listattu muutama hyödyllinen vinkki ja kerrottu, miten verkkokaupasta ostaminen toimii.

Luotettavan verkkokaupan valinta

Internetistä ostaminen on nykyään yleistä ja erilaisia verkkokauppoja on joka lähtöön. Kannattaa varmistaa, että kyseessä on oikeasti toiminnassa oleva kauppa, josta on hyviä asiakaskokemuksia.

Vaatekaupat.fi -sivusto esittelee laajan valikoiman erilaisia vaatekauppoja ja muita oheisliikkeitä. Sivuiltamme näet kätevästi kaikki parhaat ja tärkeimmät verkkokaupat yhdellä kertaa ja pääset helposti haluamasi kaupan sivulle.

Eri maiden kokostandardit ja valuutat

Jos tilaat ulkomaalaisesta vaatekaupasta, eri maiden kokostandardit kannattaa ottaa huomioon. Yleensä verkkokaupoissa on kattavat koko-oppaat, joista näet helposti, mikä koko vastaa mitäkin kokoa jonkun muun maan kokotaulukossa. Lisäksi kokoja vastaavat mitat on yleensä myös annettu, jotta voit mitata itsesi ja tarkistaa siten eri kokojen sopivuuden. Väärän kokoisen vaatteen tilaaminen ei ole maailmanloppu, koska verkkokaupoissa on tavallisesti hyvät vaihto- ja palautusmahdollisuudet. Niiden olemassaolo on tärkeää, kun tilataan vaatteita netistä, eikä vaatteita voi sovittaa ennen ostamista.

Ota myös huomioon ulkomaalaisten verkkokauppojen hinnat. Tavallisesti hinta on ilmoitettu joko euroissa, dollareissa tai punnissa. Monesti valuuttaa pystyy vaihtamaan dollareista tai punnista euroiksi, mutta aina näin ei ole. Tällöin kannattaa ottaa huomioon valuuttakurssit ja muistaa, että hinta muuttuu vielä.

Tuotteiden selaaminen ja lisääminen ostoskoriin

Verkkokaupat ovat yleensä pyrkineet jakamaan tuotevalikoimansa selkeästi kategorioihin, jotta niitä on helppo selata. Kun olet löytänyt mieleisesi tuotteen, voit lisätä sen ostoskoriin. Lisääminen tapahtuu yleisesti erillisen painikkeen kautta. Tätä ennen tuotteelle on mahdollista valita väri (mikäli sitä on olemassa useassa eri värissä) ja koko.

Ostoskoria pääsee tarkastelemaan jälkeenpäin, joten mahdollisia muutoksia valintoihin voi vielä tehdä. Tuotteiden yksittäinen poistaminen ostoskorista on myös mahdollista.

Alennuskoodien hyödyntäminen

Oastoskorin sisällön ollessa mieleinen, voit siirtyä ostoprosessissa eteenpäin. Verkkokauppojen sivuilla näkyvät tavallisesti kulloinkin voimassa olevat tarjoukset ja alennuskoodit. Ne kannattaa aina hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.

Vaatekaupat.fi -sivustolla on myös listaus voimassaolevista alennuskoodeista ja tarjouksista, joten sieltä voit kätevästi tarkistaa ne kaikki ennen ostamista. Alennuskoodille on yleensä varattu oma kenttä, jonne sen voi syöttää. Kun alennuskoodi on aktivoitu, vähennetään alennus tilauksen loppusummasta.

Toimitus- ja maksutavan valinta

Seuraavaksi pääset valitsemaan haluamasi toimitus- ja maksutavan. Toimitustavat riippuvat verkkokaupasta ja  tilausmaasta. Esimerkiksi Zalando-verkkokaupan tilaukset toimitetaan MyPack-palvelua tukeviin pisteisiin, jotka käytännössä tarkoittavat kauppoja, joissa on pakettipalvelu. Muita mahdollisia toimitusvaihtoehtoja ovat esimerkiksi postista nouto ja kotiinkuljetus. Verkkokaupoista riippuen toimitustapa saattaa vaikuttaa toimituskuluihin, mutta näin ei ole aina.

Ulkomaisten verkkokauppojen maksuvaihtoehdot ovat yleisimmillään erilaiset luottokortit ja PayPal. Suomalaisissa kaupoissa maksutapoja voi yleensä valita enemmän. Esimerkiksi Zalandolla voit maksaa verkkomaksuna omassa verkkopankissasi, luottokortilla, PayPalilla tai kotiin toimitetulla laskulla. Osamaksu on myös yleinen maksuvaihtoehto. Maksu veloitetaan tililtä yleensä heti tilauksen käsittelyn jälkeen, paitsi laskun ja osamaksun tapauksissa, joissa maksu erääntyy vasta myöhemmin.

Tilausvahvistus ja tilauksen seuranta

Omasta tilauksesta vastaanotetaan tilaisuvahvistus, tavallisimmin sähköpostilla.Tilausvahvistus on yleinen käytäntö kaikissa luotettavissa ja toimivissa verkkokaupoissa. Tilaus on yleensä helppo peruttaa vielä tilausvahvistuksen saamisen jälkeen. Myös muutosten tekeminen on mahdollista, usein helpoiten olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.

Oman tilauksen etenemistä on myös usein mahdollista seurata. Seuraaminen tapahtuu oman asiakastilin kautta. Lähestulkoon kaikki verkkokaupat vaativat rekisteröitymistä tilauksen yhteydessä, mikä helpottaa asiointia myöhemmin. Tilauksen seurannasta on mahdollista nähdä, milloin tilaus on vastaanotettu, milloin se on valmis lähtemään kuljetukseen ja milloin se on lähtenyt saapumaan luoksesi. Usein on vielä mahdollista saada seurantakoodi, jonka avulla tilausta voi seurata sen ollessa matkalla.

Tilauksen nouto, sekä vaihto- ja palautusoikeus

Tilauksesta tulee aina jonkinlainen saapumisilmoitus, jos se pitää noutaa jostain. Saapumisilmoitus voi tulla tekstiviestillä tai postiin erillisellä lapulla.

Lähes kaikissa verkkokaupoissa on vaihto- ja palautusoikeus. Tavallisimmillaan se on 14 vuorokautta, mutta se voi olla joskus myös esimerkiksi 30 vuorokautta verkkokaupasta riippuen. Tuote on tällöin palautettava alkuperäisessä pakkauksessaan ja käyttämättömänä takaisin lähettäjälle. Jotkut verkkokaupat tarjoavat ilmaisen vaihto- ja palautusoikeuden, kun taas toisissa tapauksissa postikulut on maksettava itse.

Lähetä kommentti tai kokemus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *